kassanova

Kassa nova

Een kassa waar beperkingen omgezet worden in slimme tools om met een correct facturatie-stockbeheer en complete kassatechnologie te werken. Kassa nova is niet zomaar een kassa, het is een slimme kassa. Reken, lees- of weeg problemen bij mensen met een beperking worden hier teniet gedaan en bekeken als opportuniteiten. De inspirator in dit verhaal is ons verhaal, dat van inclusie. Kiezen voor Kassa nova, is kiezen voor het inclusie-verhaal waar Mariënstede zijn fundamenten in vindt. 

Het idee voor de kassa vond zijn oorsprong in Château Superette. Château Superette kwam er vanuit de vraag: ‘Hoe kunnen wij een meerwaarde zijn voor het dorp en vice-versa? De huidige samenleving doet te veel aan classificatie, standaardisatie, normalisatie, discriminatie en we vonden dat dit moest veranderen. Hieruit kwam ons basis fundament waarop we verder zijn gaan bouwen: inclusie.

Inclusie is een werkwoord en dat nemen we bij Mariënstede in zijn meest letterlijke vorm. We werken rond en voor inclusie. Omdat we letterlijk tegen beperkingen stoten bij het aan het werk zetten van onze mensen in een retail wereld, gingen we op zoek naar een oplossing. In onze eigen Château Superette ondervonden we dat het niet gemakkelijk was mensen met lees, reken- of weeg problemen aan de kassa te laten werken.

Wij redeneren dan: laat ons daar een oplossing voor vinden. We denken omgekeerd en plaatsen niet automatisch de mensen die de ‘gewone’ kassa beheren op de voorgrond, maar zoeken een manier om (zo goed als) iedereen in het kassa-verhaal te betrekken. En zo ging de Kassa nova bal aan het rollen…

Ongetwijfeld niet onbekend: the golden circle, van Simon Sinek. Iedereen weet wat hij doet, een gedeelte weet hoe hij het doet, maar weinigen weten waarom ze het doen. De ‘why’ is net de belangrijkste motivator en deze wordt vaak over het hoofd gezien of vergeten. 

WHY: Mariënstede: we willen een kleurrijke plek van warmte en ontmoeting zijn, om inclusie te stimuleren.

HOW: Château Superette: een lokaal buurtwinkelconcept

WHAT: Kassa nova: een inclusief (hulp)middel

We houden vast aan onze waarden en onze end-goal in het achterhoofd. Alles wat we doen is gebaseerd op de fundamenten van inclusie, alsook de uitvinding van Kassa nova. 

De kassa is slim omdat de kassatechnologie het mogelijk maakt om ook mensen met een beperking op vlak van lezen, rekenen of wegen er mee te laten werken. De kassa biedt veel mogelijkheden om ook personen met een zwaardere zorgvraag de mogelijkheid te bieden om ermee te werken. Kassa nova (her)kent type en prijs van de producten via de QR-code en de gegevens van klanten, maar kent ook de beperkingen van de mensen die ermee werken: 3 slimme uitingen van deze kassa dus!

Kassa nova zorgt er met andere woorden voor, dat mensen die niet kunnen lezen en rekenen toch zelfstandig aan de kassa kunnen staan.

Hoe zit de Kassa Nova in elkaar? Het werkt als volgt… 

De verkoper meldt zich met de duim

  1. De kassa past de visuele, auditieve en cognitieve instellingen individueel aan aan de aangemelde verkoper
  2. De klant meldt zich aan
  3. De verkoper scant de QR-code van de producten en maakt lezen en rekenen overbodig
  4. De klant betaalt met kaart, met cash (automaat) of op factuur

De kassatechnologie maakt maximaal gebruik van de mogelijkheden van de verkoper/klant en compenseert beperkingen op vlak van rekenen, lezen en wegen. 

Zowel personen met een lichte als zwaardere beperking kunnen met Kassa nova aan de slag. De aanwezigheid van de begeleider wordt miniem, omdat de kassa het werk grotendeels faciliteert. Problemen met rekenen, schrijven of wegen zijn overbrugbaar met dit type technologie, een mooi staaltje inclusie dus!

In theorie, elk bedrijf dat kiest voor een inclusie-verhaal en openstaat om dit op de voorgrond te plaatsen. De kassa kan in elk bedrijf gebruikt worden, maar vraagt uiteraard een stap verder in de zorg. Structureel hoeft er aan het bedrijf niets te veranderen, de kassa (en wij) helpen je op weg om een vlotte installatie en implementatie door te voeren. 

De kassa kan worden ingezet in supermarkten, de retail-sector of winkeltjes in zorgorganisaties. We willen dat mensen met een zwaardere beperking ook in beeld komen (hier zijn we weer met ons inclusie verhaal) en niet enkel achter de schermen blijven.

De mogelijkheden zijn zeer ruim: facturatie- en stockbeheer, kasopmaak, ringleiding, scan-software en scan-hardware (lipcontact-laserbril). Je kan de mogelijkheden van deze kassa zeker vergelijken met een ander, hij is niet beperkt in mogelijkheden maar opent enkel opportuniteiten om er slim mee te kunnen werken.

Het einddoel van deze kassa is om mensen met een beperking naar maximale zelfstandigheid te kunnen brengen en dit in allerlei (buurt)winkels te gaan verspreiden. Ons inclusie-verhaal start klein en lokaal zoals het hoort, maar we zien het groots. 

We geloven in win-win situaties van nieuwe buurtwinkels voor de lokale inwoners, lokale producenten en lokale verkopers met een arbeidsbeperking. Maar daar stopt het niet, integendeel. Het mag geen droom meer zijn dat mensen met een beperking ook in de klassieke supermarkt aan de kassa kunnen staan, maar snel realiteit. 

Er is een kassa in gebruik in Château Superette in Dadizele en in Superette Capellehof in Rollegem-Kapelle.